Volkswagen Golf IV |
|
VW Golf IVVolkswagen Golf IV miał swoją premierę w 1997 roku na wystawie we Frankfurcie. Kolejna generacja tego auta podtrzymała tradycję najlepiej sprzedającego się samochodu w Europie. Golf jest oczywiście znany doskonale również i poza kontynentem. VW Golf IV jest zbudowany na bazie płyty podłogowej, którą wykorzystuje także Skoda Octavia, Seat Toledo czy Audi A3. VW Golf IV ma zmodyfikowane zawieszenie przednich kół, w którym zastosowana jest pomocnicza rama zgodnie z wymaganiami współczesności. Modyfikacjom poddana została także tylna oś, natomiast ABS od tej pory jest już w wyposażeniu seryjnym. Od 1999 roku VW Golf IV ma montowane następujące silniki: Silniki V5 i V6 są skonstruowane na podstawie znanego silnika VR6. Ich cechą charakterystyczną jest zwarta budowa. Niektóre jednostki mogą być dostępne w wersji 4-Motion, która ma napęd na 4 koła. Oprócz wyżej wymienionych silników dostępny jest także wysokoprężny silnik o poj. 1.9 z bezpośrednim wtryskiem, oferowany aż w czterech wersjach, które osiągają odpowiednio moc 64 KM, 90 KM, 110 KM oraz 115 KM. VW Golf IV dostępny jest również w wersji nadwozia karbrio i kombi. Golf IV kabrio jest najlepiej sprzedającym się autem tego typu w Europie. W 1999 roku w Genewie zaprezentowano natomiast nowy model - Golf Variant, który zastąpił pierwszą generację kombi, która była produkowana od 1993 roku. Golf w świadomości znacznej części nabywców pozostaje jako odrębna kategoria samochodów a nie tylko nazwa modelu. Volkswagen Golf IV był produkowany w Niemczech, Południowej Afryce, na Słowacji, w Brazylii, Meksyku i Belgii a także w Bośni i Herzegowinie (gdzie powstawały także jego poprzednicy I i II generacji). W Australii dostępne były jedynie modele z silnikami 2.0 (wersje GL i GLE) oraz 1.8 turbo - obydwie były 5-drzwiowe. Volkswagen Golf IV zdobył wiele nagród, wśród których najważniejszymi były: W 2002 roku powstało jedynie 1500 egzemplarzy specjalnej edycji Golfa IV- GTI 337. Został on oficjalnie zaprezentowany w Nowym Yorku w maju 2002 roku. Nazwa 337 pochodzi od kryptonimu, pod którym toczyły się prace nad Golfem we wczesnych latach siedemdziesiątych ubiegłego stulecia. GTI była przypomnieniem historii auta i jako unikatowy eksponat była przeznaczona dla szczególnych miłośników Volkswagena. W 2003 roku pojawił się w Europie Golf R32. Ponownie, w związku z nieoczekiwaną popularnością, Volkswagen zdecydował się sprzedawać ten model w Ameryce Północnej z wyjątkiem Kanady. Zbudowany na płycie podłogowej Golfa V, R32 zawierał wszystkie unowocześnienia, jakie VW miał w tym czasie do zaoferowania, włączając w to nowy silnik VR6 o poj. 3.2 l o mocy 240KM, 6-stopniową manualną skrzynię biegów, niezależne zawieszenie, sportowe siedzenia firmy Koenig oraz 18" felgi Aristo. R32 pozostaje do tej pory najszybszym autem, jakie Volkswagen eksportował do USA. Przyspieszenie 0-100km/h - w zaledwie 5.8 sekundy. Tłumaczenie na podstawie: www.cars-directory.net |