Opony i felgi |
|
Opony i felgiCoraz większą popularnością cieszą się opony niskoprofilowe. We wszystkich autach klasy średniej i autach kompaktowych najczęściej spotykane są opony o rozmiarze 185/60R14, które stają się powoli prawdziwym hitem na większości rynków europejskich. Opony tego rozmiaru stosuje nie tylko Volkswagen Golf, ale także Fiat Punto lub Skoda Fabia czy Citroen C3. Magazyn Auto Świat w w 2004 roku przetestował opony 13 producentów. W teście udział wzięły opony Continental, Pirelli oraz Michelin, czyli zarówno pierwszo-ligowe, jak i Braum, Verdestein, Formula oraz First Stop, czyli mniej znane. Opony nie zaskoczyły ekspertów i wynik nie odbiega szczególnie od wizerunku, jaki poszczególne marki mają na rynku. Na pierwszych miejscach znalazły się opony renomowanych producentów. Bezpieczeństwo i komfort jazdy nie mogą więc być nabyte po okazyjnej cenie. Test obejmował sprawdzenie skuteczności odprowadzania wody w czasie jazdy na wprost oraz w zakrętach. W teście aquaplaningu najlepiej wypadły opony Verdestein. Na mokrych nawierzchniach, co było niespodzianką, najgorzej wypadły opony Miechelin, które z kolei okazały się dużo lepsze w teście hamowania - wyróżniają się one niskimi oporami toczenia. Najniższe opory toczenia zanotowano w oponach Braum, najmniej ekonomiczne okazały się natomiast opony Fulda i Formula. Równie dużym zaskoczeniem było wygranie testu na hałaśliwość zewnętrzną przez opony Nokian, które wyprzedziły takich renomowanych producentów jak Dunlop czy Goodyear. Felgi VW Golf "standardowo" powinien mieć zamontowane felgi AFAIR 185/60/14Golfy III jeżdżą na 175/65/13. Większe alufelgi wyglądają oczywiście dużo lepiej, co jednak ma niebagatelny wpływ na spalanie i osiągi i przede wszystkim prowadzenie. Większe felgi, to znaczy np. 195/50/15 lub 205/50/15. Wpływ na osiągi nie jest jednak bardzo zauważalny przy silnikach o większej mocy. Nie polecamy natomiast zakładanie obręczy 16 calowych, ponieważ przy drogach, które są w Polsce (dla czytelników nie doświadczających jazdy po naszych drogach - mówimy o drogach podziurawionych jak szwajcarski ser) będzie trzeba często przeprowadzać ich renowację. |